neděle 6. června 2010

Dojmy z Katawa Shoujo

Mám rád zkoušení nových věcí. Nejsem sice v tom směru kdovíjaký šílenec, ale čas od času si s radostí rozšířím obzory. A tak mi najednou přišlo, že bych mohl zkusit nějaké eroge. Zjistit, co s tím všichni mají a poznat oblíbený herní žánr Japonců. Znal jsem jediný název spojený s tímto žánrem, Katawa Shoujo. To, že to není vyloženě japonské eroge jsem se dozvěděl až později, ale nepřebíhejme.

Neudělal jsem si nějaký průzkum toho, co tenhle žánr nabízí za tituly, neptal jsem se známých ani jsem neřešil recenze. Prostě jsem měl v paměti s eroge spojené jen jediné jméno. Už netuším, jestli to někdo zmiňoval kdesi na fóru nebo jsem o tom někde četl, faktem je, že to bylo jediné, a vlastně stále je, eroge, co jsem znal. Šel jsem tedy tvrdě po něm, ale tušil jsem nesnáze. Ono jako každá hra, i eroge jsou za peníze, něco musí vývojáře živit, no ne?

Automaticky jsem čekal nějaké to torrentování a podobně. O to víc mě překvapila oficiální stránka hry s odkazem na stažení plné hry a tvrzením, že jde o dílo vyvíjené pod licencí Creative Commons a autoři tudíž nechtějí peníze. Cože? To bylo velice příjemné překvapení, ale vyvíjet hru je práce jako každá jiná. Kde je tedy háček? Probendil jsem celý web hry a háček opravdu nikde není.


Spíš mě čekalo další překvapení. Hra není od japonských autorů, tedy, možná na ní pracuje někdo z Japonska, ale původně nejde o japonskou tvorbu. Nápad vytvořit hru se totiž zrodil na 4chanu, jo, na tom 4chanu. Začínal jsem mít trošku strach, ale stránka i screenshoty působili celkem rozumně, tak jsem pustil stahování.

Ve hře se vžijete do role kluka jménem Hisao, právě studuje střední školu. Jenže ono právě už s osobou Hisaa, který na svém prvním rande zažije srdeční příhodu (ne, tentokrát za to nemůže láska), a tak místo randění stráví několik měsíců v nemocnici, kde se dozví, že má těžkou srdeční arytmii. Protože mu nemoc nedovoluje studovat, a vlastně i žít, normálním způsobem, je přihlášen na speciální školu pro postižené, kde příběh doopravdy začíná.

Upřímně, v jádru je Katawa Shoujo opravdu další eroge ze střední školy, ale to by příběh nesměl být zasazen do tak zvláštního prostředí. Hisao se tak setkává s novou třídou a postupně se seznamuje jak se školou, tak se svými spolužáky, respektive spolužačkami. Pokud správně počítám, celkem pět dívek ze třídy se může stát hrdinovo vyvolenou. A popravdě, ani jedna není normální, ne po fyzické stránce. Jsme přece ve škole pro postižené, vzpomínáte?


Jeden příklad za všechny. Hluchoněmá dívka jménem Shizune Hakamichi, která je předsedkyní školní rady. S okolím komunikuje pomocí znakové řeči a hlavně díky své kamarádce Shiine Mikado, které nikdo neřekne jinak než Misha. Ta také ovládá znakovou řeč a funguje jako Shizunina ústa a uši, takže někdy je těžké odlišit, která z nich právě mluví a jsou v podstatě neustále spolu. A právě propracovanost charakterů a, dá-li se to tak říct, jejich postižení, je něco, co z Katawa Shoujo dělá originální hru.

A spousta dalších detailů vás nechá pochybovat o původu hry. Grafika postav a prostředí není něco, za co by se i profesionální eroge hry musely stydět. Všechno dává smysl a hra krásně odsýpá. Trošku škoda ne-namluvení postav, ale díky krásně napsaným dialogům mi to ani trošku nechybí.

Hudba je geniální počin. Skladba Wiosna {!}, která hraje v menu jako první, je krásná poklidná klavírní melodie, ale když se zaposloucháte pozorně, uslyšíte pár tónů jakoby mimo, jakoby pokřivené. Nejsem hudby znalý člověk, nevím jak se to nazývá odborně, ale myšlenku pochopit umím. Ta hudba sama o sobě naznačuje náplň hry.


Ještě musím dodat, že jsem nehrál plnou verzi hry, ke stažení je zatím první akt pokrývající Hisaův první týden ve škole, kdy se pouze seznamuje se spolužáky a okolím. Tudíž žádné ero scény, zatím. Ne, že by mi to tolik vadilo... No dobře, vadilo, ale ne až tak moc! Člověk se alespoň těší na celou hru, která bude také zdarma, a kde scény patřící k eroge žánru budou. Škoda, že není přesně jasné kdy.

Nečekal jsem od amatérsky vyvíjené hry, která byla navíc vymyšlena na tak pochybném místě, jakým 4chan bezesporu je, žádné zázraky. Každá část hry do sebe ale velice krásně zapadá a pokud by mi hru někdo prezentoval bez toho, aniž bych měl možnost prohlédnout si její oficiální stránky, myslel bych si, že jde o profesionální tvorbu. Označení amatérská hra je až příliš sprosté označení pro Katawa Shoujo.

Líbil se vám tento článek? Začněte odebírat RSS blogu nebo si mě přidejte na Twitteru.

6 komentářů:

  1. Moc ti fandim, kdybych s timhle přišel já, tak 99 lidí ze 100 nebde vědět o co jde a ten jeden zbylý by mi to dávali sežrat po zbytek vejšky. Jen tak dál brachu, máš mojí plnou podporu.

    OdpovědětVymazat
  2. A ty víš o co go? :D Přemýšlím, že udělám poznámku pod čarou, co že to eroge vlastně je.

    OdpovědětVymazat
  3. Vypadá to zajímavě. Musím říct, že už jsem na nejedno eroge už pokukovala, ale zatím jsem se nikdy nedokopala k tomu to zkusit.
    Každopádně to na amatérské eroge vypadá hodně dobře. Viděla jsem už screeny z profesionálních her, které teda vypadaly hůř.

    OdpovědětVymazat
  4. Jestli mohu nějakou Eroge doporučit, tak určitě X Change Alternative http://en.wikipedia.org/wiki/Yin-Yang!_X-Change_Alternative.

    Kurama.san

    OdpovědětVymazat
  5. No, já už na plnou verzi čekám něco přes rok a čtvrt. Docela si začínám myslet, že to s dokončením vypadá hodně bledě (jedinou dobrou zprávou je, že Act 1 přemakali už třikrát, tak snad na tom ještě dělaj). Hlavně bych smeknul před člověkem, co tomu dělal scénář a jsem zvědavej, jestli si tu úroveň udrží i dál.

    OdpovědětVymazat
  6. Tak konečně tam ty tóny slyším! Máš pravdu, je tam pár disharmonických tónů, doteď mi splývaly s kytarou... :D Máš dobrý uši.

    Jinak ještě jednou chválím recenzi, i na druhé přečtení je dobrá.

    OdpovědětVymazat

Pokud odesíláte komentář jako anonymní, bylo by hezké se podepsat! Na nepodepsané komentáře neodpovídám.

Děkuji